Sök:

Sökresultat:

65 Uppsatser om Sydkraft Försäljning AB - Sida 1 av 5

Organisationsstruktur och ekonomistyrning i samverkan - en fallstudie av Sydkraft FörsÀljning AB

Syftet Àr att beskriva och analysera ekonomistyrningen i ett stort försÀljningsinriktat företag som nyligen organiserats enligt matrisstruktur. Metod: Det teoretiska avsnittet beskriver relevanta teorier kring ekonomisk styrning och organisationsstruktur. Det empiriska avsnittet bestÄr av en presentation av Sydkraft FörsÀljning AB och de förutsÀttningar under vilken deras verksamhet drivs. Teorin och empirin ger underlag till problemdiskussionen. Resultatet bestÄr framförallt av en uppsummering av problemdiskussionen dÀrefter görs en generaliserande analys.

Etablera, bevara och utveckla kundrelationer - En studie av Sydkraft Bredband

I sitt val av marknadsföringsstrategi stÀlls ett företag inför tvÄ grundlÀggande strategiska alternativ; att verka för att vÀrva nya kunder eller verka för att behÄlla befintliga kunder. Till följd av en hÄrdande konkurrens pÄ mÄnga marknader har den förstnÀmnda strategin kommit att bli mindre effektiv och lönsam. Strategin att etablera, bevara och utveckla kundrelationer har dÀrmed kommit att fÄ allt större utrymme i mÄnga företags marknadsstrategier. UtifrÄn den teori som vi tagit del av, kan vi konstatera att det finns tvÄ huvudsakliga strategier för ett företag att etablera, bevara och utveckla kundrelationer, dels genom att skapa kundtillfredsstÀlllese och dels genom att etablera bytesbarriÀrer i relationen. Vi kan i uppsatsen konstatera att strategin att verka för kundtillfredsstÀllelse sannolikt kommer vara den mest framgÄngsrika strategin för ett tjÀnsteföretag som Sydkraft Bredband, i strÀvan efter att bygga upp lÄngvariga kundrelationer.

Styrkraft - en fallstudie pÄ Sydkraft Gas

Syftet Àr att beskriva och analysera styrning med budget och finansiella nyckeltal i ett energiföretag samt hur denna styrning kompletteras med icke-finansiella nyckeltal. VÄr uppsats Àr en fallstudie pÄ ett företag, Sydkraft Gas AB. Vi har anvÀnt en kvalitativ ansats. Vi har dragit slutsatserna, utifrÄn vÄr genomförda fallstudie, att strategin ligger till grund för budgeten och de icke-finansiella nyckeltalen. Den decentraliserade organisationen har bidragit till att budgeten har kommit att bli det huvudsakliga styrmedlet.

Elbolag i blÄsvÀder : Investering för att sÀkra eldriften

Problem Efter stormen Gudrun drog över Sverige den 8 januari 2005 var en naturkatastrof ett faktum. TrÀd blÄste ner och mÄnga skogsÀgare förlorade Ätskilliga hektar skog. Elledningarna som strÀcker sig genom den smÄlÀndska skogen blev ett lÀtt byte för stormen. En del elbolag har valt att satsa pÄ driftsÀkerhet genom att grÀva ner elledningar. Att genomföra en sÄdan radikal förÀndring av nÀtstrukturen skulle troligen innebÀra lÄng förberedelse och en mÄngmiljoninvestering.Syfte Syftet med denna uppsats Àr att söka svar pÄ vilka faktorer Sydkraft NÀt AB tar hÀnsyn till vid planlÀggande av investeringarMetod UtifrÄn syftet med uppsatsen valdes en kvalitativ metodansats med personliga intervjuer dÀr fokuspunkter anvÀndes.

VÀgen till bÀttre integrationer pÄ Sydkraft NÀt ? med fokus pÄ organisatoriska förÀndringsprocesser vid förvÀrv

Att integrera eller fusionera företag Àr ingen enkel uppgift, vilket historien har visat. Det finns mÄnga exempel pÄ fusioner som pÄ förhand sett mycket lovande ut men nÀr integrationsarbetet har tagit vid har resultatet inte blivit det avsedda. Ibland har fusioner till och med resulterat i att de bÄda företagens vÀrde minskat. Samtidigt har processen kostat mycket tid och pengar. Det finns ocksÄ exempel pÄ fusioner som fallit vÀl ut för bÄda företagen.

Faktorer som Àr av betydelse för lÄngsiktigt viktminskningsresultat efter gastric bypass: En litteraturstudie

Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att sammansta?lla och beskriva faktorer som a?r av betydelse fo?r la?ngsiktigt viktminskningsresultat, mer a?n tre a?r efter gastric bypass.Metod: Fo?r att besvara studiens syfte gjordes en litteraturstudie med deskriptiv design. Studien har baserats pa? fjorton vetenskapliga artiklar som har so?kts fram via Medline samt genom manuell so?kning.Resultat: Studien visade att faktorer som var av betydelse fo?r la?ngsiktigt viktminskningsresultat var kost, fysisk aktivitet, beteende, uppfo?ljning, preoperativ viktnedgÄng samt medicinska faktorer sa?som utvidgning av magsa?ck och gastrojejunal stomi. God kostkvalitet och uto?vande av fysisk aktivitet visade sig ha ett signifikant samband med la?ngsiktig viktminskning.

En pilotstudie av kognitiv beteendeterapi i grupp för behandling av emetofobi

Emetofobi inneba?r en intensiv ra?dsla fo?r att kra?kas. Fobin medfo?r stort lidande fo?r patienten, men forskningen om behandling av emetofobi a?r mycket begra?nsad. Syftet med denna studie var att underso?ka om gruppbehandling med kognitiv beteendeterapi kunde minska graden av emetofobiska symptom.

Elbolag i blÄsvÀder : Investering för att sÀkra eldriften

Problem Efter stormen Gudrun drog över Sverige den 8 januari 2005 var en naturkatastrofett faktum. TrÀd blÄste ner och mÄnga skogsÀgare förlorade Ätskilliga hektar skog. Elledningarnasom strÀcker sig genom den smÄlÀndska skogen blev ett lÀtt byte för stormen. Endel elbolag har valt att satsa pÄ driftsÀkerhet genom att grÀva ner elledningar. Det pratas omhöga kostnader vid nedgrÀvning av elledningar men det mÄste finnas anledning till att ettantal elbolag valt att inte grÀva ner sina elledningar.

FörvÀrv och Företagskultur

Background: Acquisitions are a well-known method for increasing company size and strength on the market. But to reach the targets set, more than just a positive economic calculation is required. An atmosphere that supports the company's integration is needed, for which it is of great importance for management to understand the underlying sets of values that exist in the organisation, and to take into consideration the way they might become an obstacle or a tool for a successful integration. Purpose: The purpose of this thesis is to explain and understand how cultural change occurs and how it affects the employee, as a smaller company is bought and integrated into a larger organisation. Procedure: The analysis is based on theories on organisational culture and organisational change.

Ledningsgrupper i förÀndring

Sammanfattning Uppsatsens titel: Ledningsgrupper i förĂ€ndring Författare: Emelie Bischoff, Carolina Ericsson, Peter Johansson och Camilla RingnĂ©r, studenter vid Ekonomihögskolan i Lund. Handledare:Jan-Inge Lind, Stein KleppestĂž Syfte: Uppsatsens syfte Ă€r att studera i vilken utstrĂ€ckning sammansĂ€ttningen i ledningsgruppen förĂ€ndras i företag som upplevt en ny förĂ€ndrad situation. Vidare studerar vi situationens och sammansĂ€ttningens effekt pĂ„ samarbetet och samspelet i ledningsgruppen. Metod: VĂ„r uppsats Ă€r en kvalitativ studie av de fyra fallföretagen Öresundskraft Marknad AB, Öresundskraft UnderhĂ„ll AB, Sydkraft Gas AB och WM-data Industrial Solutions. Vi har genomföret ett antal intervjuer i fallföretagen samt en expertintervju.

Den geografiska, funktionella och processorienterade organisationen : en fallstudie av Holmen Skog, SCA Skog och Sydkraft Vattenkraft

This thesis reports on a case study of two different organisational forms in the Swedish forest industry; the geographic and the functional organisation. The work in the geographic organisation is carried out within districts under the supervision of an overall responible district manager, where as in the functional organisation the work has been divided into functions headed by function managers. Forest magement, logging and wood purchases are examples of such functions. The general idea of the functional organisation is having the functions working over a larger geographic unit, without subdividing district boundaries of the region. Also a third organisational form of current interest for the forest industry; the process orientated organisation, is analyzed in the case study. Here, a company outside the forest industry has been analyzed, since no forest company was considered to have made as much progress of changing organisation to process orientation. In the report I present the results from qualitative interviews, where I give the reader a picture of the motives behind each organisational form, what the form implies for some of the company?s interested parties and the organisations? views on future organisational development.

Lojalitetsprogram som relationsskapande instrument ur ett kundperspektiv - en fallstudie av Sydkraft och Collect

VÄrt syfte med denna uppsats Àr att ur ett kundperspektiv utveckla förstÄelse för lojalitetsprogram som ett relationsmarknads- föringsinstrument. Vi undersöker om gap, d v s skillnader, existerar mellan företags och kunders förvÀntningar pÄ lojalitetsprogram. Slutsats: Genom att explorativt undersöka kunders och företags förvÀntningar pÄ lojalitetsprogram, och mer specifikt Sydkraft och deras kundklubb Collect, vilken utförs och sköts av ett oberoende företag (tredje part) har vi kommit fram till slutsatsen att det mellan de inblandade parterna förekommer tre huvudsakliga gap mellan de olika parternas förvÀntningar Gap 1 visar att uppdragsgivande företagets och tredje partners uppfattning om kundernas förvÀntningar inte matchas gÀllande hur ett lojalitetsprogram bör utformas, vilka förmÄner kundklubben bör innehÄlla och hur det utökade lojalitetsprogrammet (direktreklam, etc) bör vara. Gap 2 visar skillnader mellan kunders förvÀntningar och företags uppfattning om kundernas förvÀntningar pÄ informationsutbyte mellan parterna. Gap 3 visar likadana skillnader som gap 1 mellan tredje partnern och kunderna med i detta fall nÀr det gÀller icke-pÄtagliga aspekter (grupptillhörighet, etc).

Krisplanering och ledarskap - en studie av Sydkraft AB

Den 8-9 januari 2005 svepte en stor storm över Sydsverige som orsakade stora skador pÄ bl.a. vÄr elförsörjning. Denna storm kom att innebÀra stora ekonomiska skador för hushÄllen och företagen. Sydkraft NÀt AB drabbades vÀldigt hÄrt, och blev starkt kritiserade för hur de skötte denna kris.Vi valde att utgÄ frÄn teorin om hur en krisplan bör se ut och innehÄlla, för att dÀrefter se om Sydkrafts krisplan överensstÀmmer med denna. Efter att vi undersökt frÄgan, valde vi att gÄ vidare med att undersöka den mest intressanta frÄgan, nÀmligen om denna krisplan efterlevdes den 8-9 januari dÄ stormen slog till.

Integrated Risk Management - frÄn teori till praktik

Bakgrundsbeskrivning: Traditionellt har risk betraktats som nÄgot negativt ocholika typer av risker har hanterats av olika funktioner. Sedan ett antal Är har IntegratedRisk Management (IRM) utvecklats som koncept för riskhantering. IRM innebÀrsamordning och integration av riskhanteringsarbetet. ProblemstÀllning: I vissa lÀnder har lagstiftning tvingat företag att implementerasystem som IRM, men det rÄder fortfarande viss oklarhet i vilka motiven ocheffekterna Àr. Vi frÄgar oss dÀrför vilka anledningar det finns att anvÀnda IRM? Vad ÀrmÄlsÀttningen och motiven? Vilket vÀrde (effekter) skapar det egentligen för företaget?Vidare saknas det studier i vad IRM innebÀr i praktiken, sÀrskilt erfarenheter frÄnnordiska företag.

Sarbanes Oxley Act - en tvingande förÀndring

Sarbanes Oxley Act (SOA) Àr en amerikansk lag som Àven pÄverkar svenska företag. Lagen Àr tillÀmplig pÄ samtliga amerikanska och icke-amerikanska företag som Àr noterade pÄ nÄgon amerikansk börs. SOA stÀller bland annat krav pÄ att bolagen har ett vÀlutvecklat internkontrollsystem, vilket ska bidra till att den finansiella redovisningen blir mer korrekt. Genom SOA kommer företagens ekonomichef och VD att fÄ personligt ansvar för företagens finansiella rapportering. De ska intyga att varje delÄrsrapport och Ärsrapport som lÀmnas Àr korrekt, skulle intygandet visa sig vara osant blir konsekvenserna böter och i vÀrsta fall fÀngelse.

1 NĂ€sta sida ->